Store deler av verdiskapningen i norsk næringsliv skjer i SMB bedriftene. Lokale tømrer-, elektriker- eller rørleggerfirma. Maskin og anlegg, verksted, bilforhandlere. Butikker og restauranter. Og mye mye mer. Spredt bosetting og levekraftige lokalsamfunn er avhengig av disse SMB bedriftene. De betyr arbeidsplasser, arbeidsplasser betyr mennesker, mennesker betyr skole, butikker og sosiale arenaer. Slik skapes Norge. Så, hvordan skal du lykkes?
Skattereglene kompliserer hverdagen til SMB bedrifter
Stadig nye reguleringer. Ofte med gode intensjoner. Det er vanskelig å rekke over alt. Behandling av personopplysninger. Rapportering til SSB. Varslingsrutiner for ansatte. Arbeidsmiljølov som ikke gir deg fleksibiliteten du trenger. Skatteregler du ikke trenger. Hvorfor skal du som setter sparepengene i banken belønnes med 22 % skatt, mens de som investerer i å skape ny virksomhet samfunnet er avhengig av straffes med over 50 % skatt? Og hvorfor skal lav avkastning ha lavere skatt enn høy avkastning? Det burde vært omvendt! Og hvorfor skal du nesten ikke betale skatt på boligen din, når man skal betale mer skatt på formuen du har investert i felles arbeidsplasser for oss alle? Det er lett å ikke føle seg verdsatt.
Start ups og grown ups
Heldigvis har du noen som tenker på deg. Fra det offentlige Norge investeres det i nyetablerte virksomheter. Der man får tilgang til både penger og kompetanse. Innovasjon Norge har i 2023 gjort betydelige endringer i tilbudet til oppstartsbedrifter. Større tilskudd, lån uten krav om kausjon og lengre nedbetalingstid, er blant forbedringene. Det kommer etter en uavhengig evaluering og samtaler med bedriftene. Og det Statlige investeringsfondet Investinor gjør risikokapital tilgjengelig for bedrifter i utvikling. Det er gode tiltak. Men det er ofte med fokus på såkalte «start ups». Nå trenger vi fokus på de etablerte virksomhetene i SMB segmentet. Vi kaller dem «grown ups»?
Les også: Nyoppstartet bedrift – hva nå?
Husk å planlegge bedriftens fremtid
Det er empirisk bevist at lønnsomheten i virksomheten reduseres når eieren passerer 62 år. Selvfølgelig ikke nøyaktig på 62 år, men det skjer noe når eierne blir eldre. Risikoviljen reduseres, investeringslysten avtar, engasjementet endrer seg og kapasiteten er ikke som den pleide. For eksempel: Tannleger velger å ta fri hver fredag, trenger ikke tilgang på nye pasienter og reduserer virksomhetens markedsverdi. Klesbutikker, skobutikker og andre butikker reduserer ambisjonene og taper markedsandeler. Maskinentreprenører investerer ikke i nye maskiner, og lokale bedrifter investerer ikke i ny ledelse.
Bare for en generasjon siden var det vanlig at barn overtok etter foreldre. Men det har endret seg. Når far eller mor skal bli pensjonist er barna allerede langt på vei i egne karrierer, og har ingen tanke om å følge i far eller mors fotspor. Da er alternativet å avvikle virksomheten når alderen gjør det uaktuelt å drive videre. Eller å selge.
Les også: Generasjonsskifte – på tide å starte prosessen
Endringer i transaksjonsmarkedet
Heldigvis har det også skjedd noe i transaksjonsmarkedet. Endringer skjer fortere, og det stilles større krav til profesjonalitet og drift. Blant annet derfor konsolideres det i alle bransjer for å hente ut fordelen ved størrelse, bedre drift og innkjøpsmakt. Det gjør at det har oppstått et marked for kjøp og salg av små og mellomstore bedrifter. Det kan være kjøpere som vil legge til volum, de kan være på jakt etter kompetanse, eller ansatte som har lyst å eie sin egen arbeidsplass.
Les også: Due Diligence ved salg av virksomhet
Skal du selge bedriften din? Planlegg godt
Sørg for å vite hva en kjøper vil være opptatt av, og innrett deg slik at du kan svare på spørsmålene du vet kommer. Du må synliggjøre potensialet i virksomheten ved å sørge for vekst både på topp- og bunnlinje. Du må også passe på at god drift sørger for både resultater og god likviditet. Godt styrearbeid må sørge for god selskapsstyring. Analyse av både trusler og muligheter, og sørge for å håndtere truslene og utnytte mulighetene. Tenk suksesjon på ledelsen, og gjøre virksomheten mindre avhengig av deg som eier. Sørg for å rydde i arbeidsavtaler, kundeavtaler, husleieavtaler, leverandørkontrakter og alt annet det burde ryddes i. Rett og slett forberede virksomheten din for salg.
Eller enklere sagt: På samme måte som alt annet som skal selges. Det må ryddes og stelles, og gjøres attraktivt for en kjøper.