Ved overføring av virksomhet kan det utløses et regelsett fra arbeidsmiljøloven; reglene om Virksomhetsoverdragelse. Er du kjøper eller selger av virksomhet er det relevant hvilke rammer disse reglene setter, slik at du tar høyde for dette i avtalen med din kontraktspart. I denne bloggen skal vi se nærmere på hva en virksomhetsoverdragelse er og hva du som bedriftseier må være oppmerksom på.
Hva er en virksomhetsoverdragelse?
Virksomhetsbegrepet inkluderer alle typer virksomheter som sysselsetter ansatte. Dette gjelder ikke bare private bedrifter, men også organisasjoner og offentlig sektor. Begrepet favner alle former for virksomhet, enten det dreier seg om produksjon, handel eller tjenester. Det er heller ikke et krav at virksomheten har et profittmotiv. Hvordan virksomheten er organisert, spiller ingen rolle for om den omfattes av reglene – dette gjelder både aksjeselskaper, ansvarlige selskaper, enkeltpersonforetak, foreninger, stiftelser og offentlige virksomheter.
Hva skjer ved en virksomhetsoverdragelse?
Virksomhetsoverdragelse innebærer at en virksomhet, eller en del av den, blir overført fra én eier til en annen. Dette kan skje i ulike former, som ved salg av innmat/ virksomhet, omorganiseringer (fusjon, fisjon), outsourcing, insourcing, joint ventures, og lignende. Et rent salg av aksjer er ingen virksomhetsoverdragelse. I et slikt tilfelle består arbeidstaker/ arbeidsgiverforholdet i aksjeselskapet.
Arbeidsmiljøloven kapittel 16, som regulerer arbeidstakernes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse, ble innført i norsk lov som følge av EØS-avtalen. Direktivet har som hovedmål å sikre at arbeidstakernes lønns- og arbeidsvilkår forblir uendret når virksomheten får ny eier (arbeidsgiver).
Les også: Hvilke vilkår gjelder ved en virksomhetsoverdragelse?
Når har en virksomhetsoverdragelse skjedd?
Det avgjørende for å vurdere om en virksomhetsoverdragelse har skjedd, er om;
- en økonomisk enhet er overført, og om
- denne enheten har beholdt sin identitet etter overføringen.
Dette er rettsspørsmål som man må ta stilling til for å konkludere om regelverket om virksomhetsoverdragelser kommer til anvendelse eller ikke.
Når en virksomhetsoverdragelse skjer, vil de ansatte ha rett til å videreføre sitt ansettelsesforhold hos ny eier. Dette innebærer at den ansattes rettigheter og forpliktelser videreføres til den nye eieren.
Les også: Hvilke rettigheter har de ansatte ved en virksomhetsoverdragelse?
Kort oppsummert, dette må du huske på ved en virksomhetsoverdragelse
- Reglene i arbeidsmiljøloven kap. 14 A verner arbeidstakere ved kjøp/ salg av virksomheter og andre endringer av arbeidsgiver som kan påvirke arbeidstakerne.
- Du bør ha kontroll på hva reglene innebærer for din bedrift i den aktuelle transaksjonen så det tas høyde for konsekvensene i avtalen med din kontraktspart.
Les også: Sjekkliste ved virksomhetsoverdragelse.