Det er ikke fritt frem for offentlig oppdragsgiver å benytte konkurranse med forhandling. Her får du oversikt over vilkårene som må være oppfylt. Konkurranse med forhandling etter forutgående kunngjøring er en konkurranseform som tillater oppdragsgiver å forhandle om alle sider ved de innleverte tilbud.
Men det er ikke fritt frem for oppdragsgiver å benytte denne fremgangsmåten. Vi skal nå se på hvilke vilkår som må være oppfylt for at konkurranseformen kan benyttes.
Konkurranse med forhandling kan bare velges der anskaffelsens verdi overstiger EØS-terskelverdien. Du kan lese mer om beregning av anskaffelsens verdi og verdiberegning her: Vet du hvordan du beregner anskaffelsens verdi?
Dersom du skal gjøre en anskaffelse under EØS-terskelverdi må du velge åpen eller begrenset tilbudskonkurranse.
Hovedregelen er at anskaffelser med en verdi som overstiger EØS-terskelverdi skal gjennomføres som anbudskonkurranse. Når man foretar anskaffelser i enten åpen eller begrenset anbudskonkurranse er det ikke tillatt å forhandle.
Dersom man som oppdragsgiver ønsker å forhandle med leverandører, må den konkrete anskaffelsen altså oppfylle nærmere bestemte krav. Her er det verdt å merke seg at i det nye anskaffelsesregelverket som trådte i kraft i år, er oppdragsgivers mulighet til å bruke konkurranse med forhandling utvidet – tanken har vært at oppdragsgivers behov for fleksibilitet dekkes best gjennom mulighet til å forhandle med leverandørene.
Vilkårene for å benytte konkurranse med forhandling fremkommer av anskaffelsesforskriften § 13-2, og ett av de følgende vilkår må være oppfylt:
Med unntak av generiske og standardiserte anskaffelser, vil de aller fleste anskaffelser kunne gjennomføres med forhandling. Oppdragsgiver må imidlertid kunne sannsynliggjøre at den konkrete anskaffelsen oppfyller et av punktene nevnt ovenfor.
I en konkurranse med forhandling kan alle interessenter levere en forespørsel om å delta i konkurransen, og oppdragsgiver må deretter foreta en prekvalifisering basert på kvalifikasjonskravene. Oppdragsgiver må også kontrollere at det ikke er grunnlag for avvisning.
Dersom oppdragsgiver ønsker å begrense antall leverandører som skal få levere tilbud, kan man foreta en utvelgelse av de kvalifiserte leverandørene. Husk at en slik utvelgelse må skje med grunnlag i ikke-diskriminerende og objektive kriterier. Hvilke utvelgelseskriterier som legges til grunn må oppgis i anskaffelsesdokumentene.
Selv om oppdragsgiver har anledning til å begrense antall leverandører, må man likevel sørge for å beholde tilstrekkelig mange leverandører i forhandlingsrunden – for konkurranse med forhandlinger er det i forskriften satt et krav om at det må være minst tre leverandører i forhandlingsrundene.
Magnus Legal samarbeider med Inventura på offentlige anskaffelser
For at du som kunde skal få tilgang til den beste ekspertisen innen offentlige anskaffelser har Magnus Legal inngått et samarbeid med Inventura.
Inventura – eksperter på innkjøpsdrevne verdikjeder
Inventura er et norskeid konsulentfirma som spesialiserer seg på innkjøp og offentlige anskaffelser, samt effektivisering og utvikling av innkjøpsdrevne verdikjeder. Inventura har ca 100 jurister, økonomer, ingeniører og andre fagfolk, som brenner for gode innkjøp, og kan lose kundene trygt gjennom utfordrende farvann knyttet til både offentlige anskaffelser og anbud eller innkjøp i privat sektor. Inventura har erfaring fra de fleste bransjer, og bistår både innkjøpere og tilbydere. De har kontorer i Oslo, Bergen og Trondheim, og kunder over hele Norge.
Les mer på nettsiden: www.inventura.no