En virksomhetsoverdragelse kan være en kompleks prosess med mange juridiske, økonomiske og praktiske hensyn å ta. For å sikre at overgangen går så smidig som mulig, har vi utarbeidet en sjekkliste. Denne sjekklisten gir deg oversikt over de viktigste stegene og hjelper deg med å navigere trygt gjennom prosessen, slik at både selger og kjøper står godt rustet til en vellykket overdragelse.
Ta en vurdering av om man står overfor en virksomhetsoverdragelse i.h.t. arbeidsmiljøloven kap. 16. da dette vil utløse en del plikter både for den som overdrar og den som overtar en slik virksomhet.
Dersom det er tale om en virksomhetsoverdragelse i.h.t. arbeidsmiljøloven kap. 16 skal ansatte og deres representanter informeres i god tid før overdragelsen skjer.
Informasjonen bør inkludere:
Les også: Hvilke rettigheter har de ansatte ved en virksomhetsoverdragelse?
Arbeidsgiver må påbegynne drøftelser med tillitsvalgte dersom det forventes endringer i de ansattes situasjon, som nedbemanning, flytting eller endringer i arbeidsoppgaver.
Det er viktig å sikre at alle arbeidsavtaler videreføres med samme vilkår. Dette gjelder blant annet lønn, arbeidstid, pensjonsrettigheter, ansiennitet og andre rettigheter. Ved en virksomhetsoverdragelse er det også en del merkantile og kontraktsmessige forhold man må huske på å ivareta.
Les også: Tydeligere krav til ansettelseskontrakter i arbeidsmiljøloven
Alle leverandør- og kundekontrakter bør gjennomgås for å vurdere hvordan overdragelsen påvirker forretningsforholdene.
Alle fysiske eiendeler som maskiner, utstyr og eiendommer må overføres korrekt.
Ha en tydelig kommunikasjonsplan som informerer ansatte, kunder og samarbeidspartnere om overdragelsen på en transparent og strukturert måte.
Les også: Hva må du passe på ved en virksomhetsoverdragelse?
Virksomhetsoverdragelse er en omfattende prosess som kan innebære overføring av ansatte, eiendeler, rettigheter og forpliktelser fra én virksomhet til en annen. For de ansatte kan dette utløse rett til at deres arbeidsforhold videreføres med samme vilkår, men det kan også føre til omstillinger og endringer i hverdagen. Det er viktig at både arbeidsgivere og ansatte er godt informert og forberedt på prosessen for å sikre at slike overdragelser skjer på en ryddig og lovlig måte og for å unngå at man havner i ressurskrevende rettsprosesser.