Magnus Legal Bloggen

Sjekkliste for virksomhetsoverdragelse

Skrevet av Stine Louise Windingstad - Advokat | 24. oktober 2024

En virksomhetsoverdragelse kan være en kompleks prosess med mange juridiske, økonomiske og praktiske hensyn å ta. For å sikre at overgangen går så smidig som mulig, har vi utarbeidet en sjekkliste. Denne sjekklisten gir deg oversikt over de viktigste stegene og hjelper deg med å navigere trygt gjennom prosessen, slik at både selger og kjøper står godt rustet til en vellykket overdragelse.

1. Juridisk vurdering

Ta en vurdering av om man står overfor en virksomhetsoverdragelse i.h.t. arbeidsmiljøloven kap. 16. da dette vil utløse en del plikter både for den som overdrar og den som overtar en slik virksomhet.

2. Informasjon til ansatte

Dersom det er tale om en virksomhetsoverdragelse i.h.t. arbeidsmiljøloven kap. 16 skal ansatte og deres representanter informeres i god tid før overdragelsen skjer.

Informasjonen bør inkludere:

  • Årsaken til overdragelsen.
  • Dato og konsekvenser for de ansatte.
  • Eventuelle planer for arbeidsvilkår, arbeidssteder og andre viktige forhold.

Les også: Hvilke rettigheter har de ansatte ved en virksomhetsoverdragelse?

3. Forhandlinger

Arbeidsgiver må påbegynne drøftelser med tillitsvalgte dersom det forventes endringer i de ansattes situasjon, som nedbemanning, flytting eller endringer i arbeidsoppgaver.

4. Arbeidsavtaler

Det er viktig å sikre at alle arbeidsavtaler videreføres med samme vilkår. Dette gjelder blant annet lønn, arbeidstid, pensjonsrettigheter, ansiennitet og andre rettigheter. Ved en virksomhetsoverdragelse er det også en del merkantile og kontraktsmessige forhold man må huske på å ivareta.

Les også: Tydeligere krav til ansettelseskontrakter i arbeidsmiljøloven

5. Oppdatering av kontrakter og avtaler

Alle leverandør- og kundekontrakter bør gjennomgås for å vurdere hvordan overdragelsen påvirker forretningsforholdene.

6. Overføring av eiendeler

Alle fysiske eiendeler som maskiner, utstyr og eiendommer må overføres korrekt.

7. Kommunikasjonsplan

Ha en tydelig kommunikasjonsplan som informerer ansatte, kunder og samarbeidspartnere om overdragelsen på en transparent og strukturert måte.

Les også: Hva må du passe på ved en virksomhetsoverdragelse?

Sørg for at alle er godt informert og forberedt

Virksomhetsoverdragelse er en omfattende prosess som kan innebære overføring av ansatte, eiendeler, rettigheter og forpliktelser fra én virksomhet til en annen. For de ansatte kan dette utløse rett til at deres arbeidsforhold videreføres med samme vilkår, men det kan også føre til omstillinger og endringer i hverdagen. Det er viktig at både arbeidsgivere og ansatte er godt informert og forberedt på prosessen for å sikre at slike overdragelser skjer på en ryddig og lovlig måte og for å unngå at man havner i ressurskrevende rettsprosesser.